Dimineața poate fi și altceva decât cafea și îmbrăcat copiii

www.mamipetocuri.ro

O dată pe săptămână, vine la noi acasă doamna Doina să mă ajute la curățenie și călcat. Am zile când abia schimb cu ea două cuvinte. Și sunt zile când suntem în același loc, dar nici n-o văd la ochi.

După un maraton prin oraș de lăsat copiii la școală, alergat după cumpărături, vorbit la telefon neîncetat, zilele trecute am ajuns acasă sleită de puteri. Era doar ora prânzului.

M-am așezat la masa din bucătărie, mi-am deschis calculatorul și mi-am zis:

– Acum, am nevoie de puțin timp pentru mine.

Eram extenuată. Și nu făcusem aproape nimic, în afară să mă enervez la rând la magazine, să mă cert cu o farmacistă, să mă enerveze polițiștii că nu mai pot parca pe o rază de 500 m în jurul băncii și tot așa. Situații deranjante și mâncătoare de energie pe care aș fi putut să o folosesc în beneficiul meu.

În timp ce reflectam la programul meu haotic, căutând soluții, mi-au căzut ochii pe un email pe care-l primisem de la soră-mea. „Resurse training” se chema.

L-am deschis și un video a început să meargă. Un tip (Jim Kwik) vorbea despre ideea de ”supercreier” și cum să-ți deblochezi ”superputerea”. E un american, de aici totul la puterea ”super”.

Am ascultat câteva minute, până când ochii mi s-au închis și capul mi-a căzut pe spătarul de lemn al scaunului.

Pe fundal, Doamna Doina îmi povestea despre rețeta de Alba ca Zăpada.

Știți babele alea care se duc la Înviere de la 8 seara, își caută plăcuța 
cu numele prins pe unul dintre puținele scaune din biserică, se așează comod 
și adorm până la 4 dimineața?

Fix așa eram eu, pe scaunul din bucătărie, cu 3 cafele deja băute și 3 biscuiți mâncați pe fugă.

Când gâtul mi-a amorțit, am deschis ochii. Doamna Doina tocmai mă întreba unde să-mi pună prosoapele de bucătărie.

– Sunt atât de obosită, mi se închid ochii.

– Eu ce să mai zic, trezită de la 4, îmi răspunde ea vioaie.

Și acum îmi sună răspunsul acesta în minte.

Mă întreb – cum o femeie de vârsta ei poate să se trezească la 4, să se ducă la serviciu la ora 6, apoi să vină în colțul celălalt de București la mine, să-mi facă casa lună și să-mi calce, să fie și bine dispusă, iar eu…..eu……cu jumătate din vârsta ei, sunt legumă.

”Enough is enough” (Gata e gata!) cum bine zice filmul.

M-am întors la băiatul din fața mea.

Nu înghit liste minune și nici limbajul pompos al americanilor. Dar, după 5 ani de lucru într-o companie americană știu că oricum ar fi ambalat mesajul, acesta are o bază puternică de adevăr.

Teoria e simplă, iar pe mine aici m-a câștigat:

If you win your morning, you win your day!

Cu alte cuvinte, fa-ți dimineața un vis frumos! Iar eu nu pot decât să fiu de acord. Toate diminețile mele sunt horror. Mă trezesc târziu, nu am timp să mănânc, beau o cafea pe stomacul gol, stresez copiii cu mâncatul rapid, merg repede cu mașina, mă enervează traficul, stau cu telefonul în mână să-mi citesc emailurile, la care oricum nu răspund la timp. Ieri mi-a alunecat mașina într-o curbă pe centură. I-am mulțumit lui Dumnezeu pentru a mia oară că am mașină stabilă. Din față îmi venea un tir.

Când ne trezim, atenția noastră ar trebui să cadă pe modul cum ne activăm creierul pentru a ne duce la bun sfârșit agenda stabilită. Unii beau o cafea, două, trei, alții fac gimnastică în sufragerie, alții aleargă între dulap și camera copiilor, iar ceilalți au o rutină de dimineață foarte bine pusă la punct.

Rutina unei dimineți de erou al propriei tale vieți:

  1. Amintește-ți visele. E un exercițiu benefic pentru creier, îl ajută să se trezească și să-și înceapă activitatea. În timp ce dormim, inconștientul și subconștientul lucrează pentru a integra toate lucrurile învățate în timpul zilei. Iar această integrare se face noaptea, când dormim. Se pare că ”Yesterday” al lui Paul McCartney sau Frankenstein, precum multe altele, sunt idei apărute în vis.
  2. Fă-ți patul. Asta mi-a plăcut și mai mult. Pleacă de la două idei:
    1. orice ai face, fă-o bine! (How you do anything, you do everything). E un obicei care în timp se va aplica și altor activități, caracterizând un stil personal, o minte activă și un comportament orientat către rezolvare de probleme și găsire de soluții.
    2. succesul atrage succesul. Atunci când te întorci acasă și găsești patul făcut e ca și cum ai plecat dintr-un punct al succesului și te-ai întors, din nou, la succes. E ca o activitate finalizată cu brio. Am început să-mi învăț copiii să-și facă patul și dincolo de orice, bucuria de a se arunca în patul făcut, când se întorc acasă mă lasă deseori fără cuvinte.

3. Spală-te pe dinți cu cealaltă mână de cum ești obișnuit. Forțează-ți creierul să-și depășească limitele și să deblocheze părți din corp ce nu au fost încă folosite. (încearcă să mănânci cu cealaltă mână).

4. Bea apă (pierdem apă în timp ce dormim). Hidratarea este esențială pentru corp și minte.

5. Fă un duș, de preferat cu apă rece (sau măcar spală-te pe față cu apă rece). Ajută la resetarea sistemului nervos și îți oferă claritate asupra lucrurilor. În plus, dușul te duce în stadiul Theta, zona unde creativitatea este la ea acasă. Acolo vin ideile cele mai bune.

6. Fă-ți un ceai din plante benefice creierului (ginkgo biloba, de exemplu)

7. Ține un jurnal. S-a demonstrat că marile minți ale istoriei, scriitori și oameni de succes scriu zilnic, de mână, undeva la 2 pagini. Ajută la reflecție și eliberarea minții. Încearcă să scrii 3 lucruri pe care ai vrea să le faci în ziua respectivă. (de cumpărat apă în casă, de răspuns la 3 emailuri, de cumpărat cadou soțului, de exemplu) Ceva care te va ajuta să-ți câștigi ziua!

8. Fă-ți un mic dejun sănătos, cu alimente bune pentru creier (avocado, lapte de cocos, broccoli coacăze, ouă, somon)

9. Citește (20 de minute).

10. Fă o rugăciune sau meditează. Ajută la liniștea ta sufletească, la pacea interioară.

În plus, Fă-ți un not-to-do-list. Primul lucru care ar trebui să apară pe această listă este: nu folosi telefonul în prima oră când te trezești. Scade atenția și devii reactiv!

Capacitatea de a te concentra pe lucrurile importante scade, vei intra în fluxul de informații și vei uita să faci lucruri pentru tine și creierul tău. Primești un email, răspunzi. Vezi un comentariu pe Facebook, răspunzi. Intri și începi să activezi în agenda celorlalți, uitând de tine. Te încarci cu gânduri, mintea ta nu mai este clară și proaspătă.

Poate nu e momentul cel mai potrivit să mă trezesc la ora 5 ca să am o viață liniștită. Acum în prag de sărbători, oamenii vor să doarmă, să mănânce și să lenevească.

Dar nu e toată lumea geniu, bun scriitor sau împăcat cu viața lui.

Suntem puțini, dar fericiți!

 

Sursa foto

 

6 Comments

  1. nu deschid telefon la prima ora a diminetii decat f rar cand stiu ca am de primit un raspuns la o intrebare pusa seara si care e decisiv pentru ziua careincepe.
    altfel ma simt norocoasa ca imi incep ziua in liniste, fara agitație, fara sa fiu pe fuga.
    voi retine asta cu scrisul de mana, m am luat si stilou , am agende dragute, intr o vreme chiar o faceam cu drag.
    micul dejun nu imi lipseste niciodata, f rar beau cafeaua la prima ora dar chiar si atunci mananc ceva pe langa si dupa o ora neaparat micul dejun.
    uite ca nu stiam asta cu facutul patului si de multe ori ma intreb de ce ma chinui sa fac ordine in toata casa dimineata ca doar nu vine nimeni la mine. dar asa este,am unsentiment de victorie si de ceva bine facut cand e ordine in jurul meu si mi e drag sa fiu in mediu ordonat. exceptand jucariile si toate accesoriile copiilor :).

  2. Ce dor imi e de diminetile in care ma trezeam la 6 si mergeam la sala! Aveam super energie toata ziua si ma concentram foarte bine la munca. Pe la 4 ma lovea putin somnul, dar imi reveneam cu un suc de fructe. La 10 dormeam dusa.
    P.S. Mananca cineva broccoli la micul dejun?

    1. Testez pe pielea mea și este excepțional. Nu merg la sală, dar fac altele prin casă.
      Poate nu la micul dejun, dar pe la 9-10 (cine e trezit de la 5) probabil că da.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *