Alimentația copiilor în vacanța de vară

www.mamipetocuri.ro

Nu cred că mai este vreun secret că dețin din iubire și pasiune doi copii: unul care mănâncă de toate și altul care se hrănește cu aer.

Unuia trebuia să-i tai anumite combinații din meniu, altuia să i le fac cât mai atractive.

Unuia să-i repet încontinuu:

– Mănâncă încet, te rog, încet…..

Altuia:

– Te rog mănâncă un pic mai repede, te rooog….

A rămas în analele familiei noastre conversația de acum câțiva ani cu pediatra:

– Doamna doctor, copilul ăsta nu mănâncă nimic!

– Totuși ceva trebuie să mănânce, că pare un copil dezvoltat normal.

Au trecut 4 ani de-atunci, dar întrebarea: eu ce mai fac azi de mâncare pentru a mulțumi pe toată lumea mă urmărește mai ceva ca un vis urât.

Iar când vacanța de vară a bătut la poarta fericirii mele, primul lucru a fost să intru în panică și să mă întreb retoric: cum am să fac față la 3 mese principale și 2 gustări timp de 3 luni de zile?

Vacanța de vară, moment de restart nutrițional

www.mamipetocuri.ro

(Sursa foto)

Știți cum e – cu cât avem impresia că zidul e de nedoborât, cu atât soluțiile sunt mai diverse. Înainte să plec în concediu, am întâlnit-o la Clinica Smart Nutrition pe Dr Mihaela Posea, medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice, doctor în medicină căreia i-am adresat câteva întrebări cu scopul de a relaxa mămicile în bucătărie.

– Doamna doctor, sunt părinții puși la testul suprem ”marea bucătăreală” când începe vacanța de vară? Pentru mulți dintre noi, această vacanță aduce multe activități extrașcolare, un program de gestionat acasă, iar printre toate astea se adaugă și pregătirea meniului zilnic. Cum ar trebui abordată această situație?

– În primul rând, cu relaxare și pozitivism. Vacanța de vară este momentul cel mai bun în care părinții pot influența și îmbunătăți obiceiurile copiilor fără limitele unui program fix în afara casei. Am observat în cadrul workshop-urilor organizate în clinica noastră că preocuparea părinților pentru alimentația copiilor este de cele mai multe ori concentrată pe rețete și cantități. Însă, obiceiurile alimentare sănătoase includ mai mult decât atât. Pe de altă parte, o alimentație sănătoasă nu înseamnă că trebuie să petrecem ore în șir în bucătărie, ba din contră.

– De ce este vara un moment bun pentru a îmbunătăți obiceiurile alimentare ale copiilor?

www.mamipetocuri.ro

(Sursa foto)

– Există 2 motive. În primul rând, vacanța de vară este momentul în care părinții au un control mai bun asupra dietei copiilor. Putem scăpa cu succes atât de șnițelul cu cartofi prăjiți care încă se mai servesc, din păcate, multor copii  în instituțiile școlare cât și de prăjitura cu cremă din comerț, de la gustare.

Al doilea motiv este dat de abundenta fructelor și legumelor proaspete, de sezon. Beneficiile introducerii acestora în alimentație sunt numeroase. Menționez doar aportul bogat de vitamine, minerale și fibre. O mâncărică de mazăre, de exemplu, nu durează mai mult de 30-45 de minute pentru a fi pregătită. Punem alături o bucată de carne și tocmai am pregătit o masă foarte bogată nutrițional.

– Deci, vacanța de vară nu este bau-baul ascuns în bucătărie. Putem găti mâncăruri simple și ușoare de vară, fără prea mult efort. Ce facem însă cu copiii care nu vor nici măcar să guste? Cum îi împrietenim cu legumele?

– Mâncatul copilului așezat la masă, fără ecrane sau alte preocupări, ideal alături de membrii familiei este un prim pas în crearea de obiceiuri alimentare sănătoase.

 

www.mamipetocuri.ro

(Sursa foto)

Obiceiurile alimentare se referă, atât în cazul copiilor cât și în cazul adulților, la toate elementele legate de mese. Nu doar ce mănâncă copiii este important, ci și când mănâncă, în ce cadru și cu cine. Am observat în lecțiile pe care clinica noastră le susține în școli că mulți dintre copii nu știu să enumere sau să recunoască fructele și legumele de sezon. Părinții se pot folosi de vacanța de vară pentru a le stabili copiilor un program regulat, cu 3 mese și opțional 1 sau 2 gustări, implicându-i pe cei mici în realizarea cumpărăturilor și mai ales în prepararea mesei.

O dată ce masa este pregătită împreună, iar legumele încep să facă parte din joc și poveste, ușor – ușor, luatul mesei va deveni o plăcere în familie.

– Aș vrea să ne întoarcem un pic la ce gătim. Suntem atât de bombardați de peste tot ba cu informații despre E-uri, eco, bio, ba cu alimente cât mai colorate și apetisante. Drumul la supermarket devine de multe ori un calvar. Ori cumpărăm de toate ca să nu ne scape nimic, ori nu mai știm ce să luăm de pe raft ca să fie sănătos. Există vreun mod în care părinții pot verifica dacă alimentația copiilor conține toți nutrienții necesari?

– Noi folosim în clinică un instrument numit Analiza Jurnalului Alimentar care funcționează în baza cantităților exacte de alimente pe care le consumă fiecare copil. Cu ajutorul acestora aflăm consumul caloric zilnic dar și împărțirea pe micro și macronutrienți, raportată la doza zilnică recomandată. Cu alte cuvinte, aflăm cât de corect mănâncă un copil, dacă își ia cantitățile necesare de proteine, lipide sau glucide, dar și pe cele de vitamine și minerale.

– În cazul părinților care nu au acces la un astfel de instrument, ar putea verifica de la masa lor din bucătărie dacă pun pe masă un meniu echilibrat?

– Sigur că da. În primul rând, părintele trebuie să știe că regimul echilibrat pentru un copil ar trebui să conțină necesarul caloric specific vârstei. Formula de calcul al acestuia este:

1000 +100 x V, unde V este vârsta în ani împliniți.

În al doilea rând, alimentația trebuie să asigure diversitate (sa acopere toate grupele alimentare) dar și să aibă consistență și culori cât mai variate.

Un meniu zilnic echilibrat poate conține, printre altele:

  • dimineața:
    • iaurt cu cereale integrale sau cu miere
    • pâine integrală cu unt sau brânză
    • ou fiert cu pâine
  • gustare:
    • iaurt cu fructe proaspete
    • fructe simple
  •  prânz:
    • supe/ ciorbe cu legume
    • carne sau pește cu legume și leguminoase (fasole, linte, năut) și salată
    • paste sau orez cu carne sau pește (și salată)
  •  gustare:
    • pâine (integrală) cu unt
    • iaurt cu fructe proaspete sau cu miere (prin rotație cu gustarea de dimineață)
  • cină:
    • cartofi, sub formă de mâncărică sau ghiveciuri cu legume și salată
    • pește la cuptor/ grătar cu mămăligă și salată

Care ar fi, pe scurt, 3 principii de care părinții ar trebui să țină cont dacă doresc să ofere o alimentație sănătoasă și echilibrată familiei?

  1. Mâncare gătită în casă, cât mai simplu
  2. Alături de copii
  3. Din alimente cât mai puțin procesate.

 

Sursa foto

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *