Nimic în viață nu-i pe gratis!
Adevărul e că cine a avut ideea genială de a da Stikeez-uri la cumpărături de minim 50 lei la Lidl probabil are portretul înrămat la intrarea în birourile centrale pentru veșnicie.
– Cine este domnul din tablou? întreabă copiii anului 3045 în vizită pe Pământ.
– Este inventatorul Stikeez-urilor, dragii mei, jucăria care a înnebunit mamele și tații, copiii și bunicii prin anii 2020 când Pământul a fost lovit de pandemie. Haideți să înaintăm, mai în față veți avea ocazia să vedeți și câteva din astfel de colecții rămase de la cei care au plecat fericiți dintre noi, cei mai norocoși colecționari și cumpărători de mare cursă.
Pe Pământ, anul 2020
În plină pandemie mondială, când părinții sunt mai făcuți cu capul ca niciodată, când au rezistat la crize că nu parc, nu plimbare, nu magazin, cât pentru 5 ani adunați, Lidl lansează o campanie de Stikeez-uri ”happy home” (casă fericită) ale cărei jucărioare nu mai ajung la toții copiii doritori pentru că se termină înainte de termenul limită de 13 septembrie 2020.
Asta nu ar fi nici o problemă dacă ar informa corespunzător clienții că la finalul cumpărăturilor de 50 lei, care se știe, nu sunt niciodată de doar 50 lei, nu mai primesc nici măcar un zâmbet de la casieriță înapoi.
În plus, ”Casă fericită” pe timp de pandemie, cine a mai auzit?
Nu-i așa că e mega enervant să ți se promită o mărire de salariu în situația în care crești vânzările cu 5 %, iar după ce te zbați și reușești, șeful să se facă că plouă? Că nu mai sunt bani, că bugetul s-a dus pe măști de unică folosință și așa mai departe.
Sau să-ți spună mami că prima dată când ieșiți în oraș veți mânca amândoi o înghețată, iar apoi când se întâmplă să ieșiți, înghețata să nu mai pară așa o idee bună: că ai mâncat deja dulce, că oricum este înghețată acasă, că nu sunt bani și tot așa.
Sau să hotărăști împreună cu partenerul că weekendul viitor mergeți la munte, iar joi te anunță că vineri stă peste program din cauza unei întâlniri amânate.
Să stabilești cu prietena ta bună ca luni vă beți cafeaua împreună, iar duminică te anunță că nu mai poate veni.
Să faci petrecere de ziua ta și din 10 prieteni să îți vină doar 5 pentru că au uitat să anunțe că nu mai ajung.
Să-ți faci comandă de o rochie, iar ea să nu ajungă în timpul estimat.
Să facă Lidl publicitate la super stikeez-urile vieții și când te duci după 3 bidoane de apă și pleci cu căruțul plin să nu mai fie stikeez-uri pentru că s-au dat toate înainte de încheierea promoției.
Nu-i așa că e super frustrant să ți se creeze o așteptare falsă?
Nu se face asta niciodată! Dacă spui că îi dai angajatului un ban în plus la salariu, i-l dai, chit că nu mai cumperi tura asta dezinfectant. Dacă spui că-i iei copilului înghețată sau că te duci cu el în parc, păi asta faci! Dacă promiți că vă beți cafeaua luni, te duci și bei cafeaua luni. Iar dacă spui în gura mare că dai la copii stikeez-uri ca să cumpere părinții de minim 50 lei încă o tură de chiloți și maieuri, păi asta faci!
Nu dezamăgești copilul și-l scoți tot pe părinte vinovat că n-a avut 2 lei să-i cumpere stikeez-ul în ambalaj roșu care nu e gratis!
Nu e de 2 lei, dragă Lidl, e de principiu! Că spui ceva și faci altceva! Și nu se face și nici frumos nu e!
Puteau să spună:
NU MAI AVEM STIKEEZ-URI! Ne cerem scuze pentru incovenient. Avem însă ofertă la brânza de capră!
Să știe prostu de ce mai intră!
Probabil că spun pe undeva ”în limita stocului disponibil”, dar aș vrea să-i explice Lidl-ul sutelor de copii tantrumați ce înseamnă concret acest aspect.
Eu am avut noroc că nu am fost la cumpărături cu copiii, dar nu pot spune același lucru despre domnul din fața mea care atunci când a auzit că nu mai primește stikeez-uri aproape era să se trântească pe jos de supărare:
– Păi am venit aici anume că m-a rugat copilul să-i aduc Stikeez! Îi mai lipsește periuța de dinți, vă rog eu, că l-ar ajuta foarte mult să se spele corect!
– Avem la 2 lei bucata! arată mândră casierița cutioanța plină ochi cu stekeez-uri vesele și roșii disponibili pentru cei mai ”sensibili” dintre noi.
Sper să-i fi picat periuța de dinți, că de nu, știți ce le așteaptă acum pe mame, nu? Să stea pe grupurile de facebook și whatsapp și să facă schimb de stikeez-uri ca să aibă și copiii lor completă ”casa fericită”. Că pe vremea noastră stăteam în fața blocurilor și schimbam surprize de la guma Turbo, dar acum, unde îți trimiți copilul să facă schimburi? Că nici în pauze, la școală nu mai au voie!
Au Stikeez-ul meu, vai salariile mele!
Mă uimește de fiecare dată modul în care ne transformă, de cele mai multe ori inconștient, comportamentul, astfel de oferte și promoții ale magazinelor mari. Ne încurajează să cumpărăm compulsiv, să fim motivați extrinsec, să uităm de realitatea care ne înconjoară, lucrează exact la bazele creării de obiceiuri. Obiceiuri nesănătoase. Ne vor zilnic în magazinul lor ca să avem mai multe șanse de a primi jucărioara mult dorită. Ce fac copiii noștri? Ne roagă frumos să mergem zilnic la magazin ca să primească jucărioara mult dorită, pentru că altfel nu-și termină colecția. Colecție care va rămâne oricum prăfuită pe raft.
Nu e o satisfacție ce durează așa cum e bucuria de a merge pe bicicletă, de a lua o notă bună la mate care-l face cel mai bun din clasă, de a merge într-o țară străină și a vizita un muzeu despre care știa numai din cărți, de a lua la facultate și de a-i schimba cu totul traiectoria în viață.
E o bucurie costisitoare care se stinge mai rapid ca un chibrit aprins.
Frumos ar fi fost să facă stikeez-uri pentru cât e cererea, așa cum și eu fac un tort pentru 10 persoane, dacă mă aștept ca 10 persoane să vină la ziua mea. Iar dacă vin mai mulți, găsim cumva o soluție să plece toată lumea fericită.
Doar că interesul lor nu e să-i facă pe toți fericiți. Interesul e să aducă părinții la cumpărături și să creeze pe termen lung un obicei nesănătos de a cumpăra din impuls. Acum la noi, mai târziu la copii.
Dar nici noi nu suntem departe. Căutăm orice e la ofertă, orice să mai primi ceva în plus, când de fapt, uităm esențialul:
Nimic în viață nu-i pe gratis!
*** Cartea Destin de mamă este o reprezentare cu tușe ironic-amuzante a vieții de familie de astăzi, precum și a universului interior al femeii contemporane, răvășite și supraîncărcate. Dina a găsit soluția de a te lăsa, ca femeie, în ghidajul instinctului și al intuiției feminine, recunoscute ca fiind salvatoare, plus o bună educație – adică ceea ce știi după ce ai uitat tot.” (Oana Moșoiu, soră, trainer, voluntar, profesor, mamă ș.c.l)
Anul acesta au fost chestii la astea micuțe,anul trecut a fost nebunia cu animalele de plus de la Pe nu,cu cărțile Animatera de la Kauffland,cu ceva pluguri de la LIDL,care acum zac uitate că el a crescut și nu se mai joacă cu ele.Si ce reclama agresivă le mai făceau la tv….
Imi permit sa imi spun parerea in calitate de casier Lidl,nu aveti nici cea mai mica idee cum noua celor din spatele caselor de cele mai multe ori ni se rupe sufletul in mii de bucatele mici cand vedem fetele alea mici dezamagite ca nu mai avem stikeez-uri pentru ei. Nu unui copilas i-am promis sa ii aduc in ziua urmatoare stikeez-ul ce ii lipsea (stikeez caruia fiumio de 1 anisor jumate nu ii simte lipsa deocamdata),am epuizat si stocul lui fiumio,doar sa fac cateva fete fericite.
Dar acum sa nu uitam sa amintim si de bunicile care veneau veneau saptamana trecuta la prima ora a diminetii si ne faceau cu sare si otet ca nu vroiam sa le dam “o mana de stikeez” ca au si ele nepotei acasa (de cele mai multe ori la cumparaturi mai mici de 50 de lei) toti acei parinti care primea 1,3 stikeez la cumparaturi dat ei au 2 copii acasa si se cearta asa ca ar mai vrea 1,3,5 stikeez sa-i impace pe toti. Atunci eram de la nesuferite,insuportabile pana la zdrente pt ca ne zgarceam sau le luam noi acasa (ca de,doar ciorba de stikeez mancam de cand a inceput promotia) acum suntem nesimtite si insensibile pentru ca am epuizat stocul si mintim cumparatorii,frangem inimile copiilor.
Hai sa nu mai aruncam cu pietre in casierita care e in fata noastra Pt ca nu ne ofera un zambet cand ne da vestea proasta si ne spune entuziasmata ca mai sunt din cei la vanzare. Suntem oameni si noi,avem suflete si ne ranwsc si pe noi toate jignirile de cele mai multe ori nefondate din partea clientilor